Dit Journaal is de laatste van een eerste serie. Een serie die we vooral als een proef hebben opgezet om een aantal zaken te testen. En uit dat oogpunt mogen we best stellen dat het voor de redactie een leerzame periode is geweest.
Scheiden doet lijden; Het perspectief van eFiliaaL
Dit Journaal is de laatste van een eerste serie. Een serie die we vooral als een proef hebben opgezet om een aantal zaken te testen. En uit dat oogpunt mogen we best stellen dat het voor de redactie een leerzame periode is geweest.
Maar het feit dat dit de laatste is, wil niet zeggen dat er niets voor terugkomt. Integendeel. eFiliaaL blijft gefundeerd op de EFL, maar de gemiddelde burger zal daar weinig van merken. Juist omwille van de EFL zelf en daarmee omwille van het succes van cryptogeld in zijn algemeenheid. Een mooiere voorbeeld van een toepassing van cryptogeld konden we niet bedenken.
De e-Gulden community krijgt weer de oude versie van de nieuwsbrief terug, die in principe op de kalenderkwartalen gaat verschijnen. Dus begin januari, april, juli en oktober. De eerste versie van deze nieuwsbrief mag u dan ook begin oktober verwachten. Over de inhoud valt nog niets te zeggen. We beleven turbulente taferelen in de wereld van het cryptogeld en dan is drie maanden al behoorlijk lang.
De tweede helft van 2016 wordt het halfjaar van het uitrollen van het eFiliaaL project. De eerste fase van het project is in alfatest en wordt door diverse mensen met verschillende rollen aan de tand gevoeld. Dat is slechts gedeeltelijk technisch van aard. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen winkeliers, particulieren en maatschappelijke instellingen die in dit stadium met de technici aan de gang mogen. We zijn er van overtuigd dat we aan het begin staan van een fascinerend groeiproces, maar heel bewust niet vanuit de e-Gulden community. De focus ligt niet op het geld maar op een nieuwe economie.
Het nieuwe eFiliaal-Journaal zal qua layout sterk gaan lijken op dit blad maar zal veel informatieve, voor deelnemers direct bruikbare informatie gaan geven die ze direct in hun werk voor eFiliaaL toe kunnen gaan passen. Wat de frequentie zal gaan worden is nog niet bekend en zal ook afhangen van de aard van de inhoud en de snelheid van verspreiding die deze inhoud gaat vereisen. De minimale verschijning zal eens per maand zijn, maar frequenter behoort tot de mogelijkheden.
Omdat we het nieuwe eFiliaaL-Journaal af willen stemmen op de doelgroep die vooral uit deelnemers aan eFiliaaL zelf bestaat, willen we logischerwijs eerst wat ervaring opdoen met deze doelgroep. Ook omdat we de komende maanden zeer druk zijn met testen gaan we nog niet direct door met een nieuwe publicatie maar starten we daarmee in september. Het is echter niet onwaarschijnlijk dat jullie van ons in de tussentijd via andere kanalen gaan horen.
Vanzelfsprekend is het nooit te laat om alvast in te tekenen om het nieuwe eFiliaaL-Journaal te ontvangen. Voor wie dat nog niet gedaan heeft, stuur daarvoor een mailtje naar redactie@egulden.org.
Rest nog een ieder te bedanken voor de interesse. Wij vonden het leuk deze proefserie te maken. We hopen ook dat u ze met plezier hebt gelezen.
Geld verdienen met cryptogeld, nieuwe stijl
Geld investeren in cryptogeld is eigenlijk meer een vorm van beleggen dan van sparen. Dat komt door het feit dat de waarde van de cryptomunten afhankelijk is van externe factoren waar we zelf niet veel controle op hebben. Vergelijk het met aandelen waar normaal gesproken ook geen invloed op uit te oefenen is, tenzij er nauwelijks handel in is. En daar zit een link met veel altcoins waar inderdaad ook weinig liquiditeit in is. De waarde kan dan ook best 30% per dag (!) fluctueren. Handelen bij een dergelijke volatiliteit is meer een kwestie van domweg gokken. Maar goed, we zien enthousiaste verhalen van mensen die met dit gokken geld verdienen. Al zullen de verhalen over de onvermijdelijke verliezen waarschijnlijk wat minder enthousiast rondverteld worden. Dat kan een wat eenzijdig beeld geven.
Maar goed, bijna iedereen begint toch aan cryptogeld om er geld mee te verdienen. Een enkeling om er mee te experimenteren. Met name in de altcoinwereld zal winst hooguit het geval zijn bij degenen die zeer vroeg ingestapt zijn en de coins tegen een zeer gunstige koers hebben aangeschaft. Die staan nog wel op winst. Maar mensen die later ingestapt zijn? Daar zal het een stuk minder zijn. De gemiddelde Altcoin is sterk afhankelijk van een stuk mond-tot-mond reclame omdat er geen andere promotie voor wordt gemaakt. Eigenlijk zouden de bezitters moeten zorgen voor promotie, maar dat gebeurt meestal niet. Kortom, het verdienen aan een cryptomunt, domweg omdat deze daartoe aangeschaft is, een vorm van geldgroei genereren, waarbij winst op dit moment slechts voor enkelen kan worden waargemaakt.
Dat was één van de achterliggende redenen van het eFiliaaL project. Een antwoord formuleren op de vraag: Hoe kun je aan cryptogeld verdienen zonder afhankelijk te zijn van de grillen van de onderliggende munt. Bij het oplossen van die vraag hebben we veel kunnen leren van de ervaringen van afgelopen twee jaar.
Om het doel te realiseren is eFiliaal op de eerste plaats decentraal opgezet. Dus geen centrale kartrekker, waar iedereen tegen opkijkt, maar ook waar iedereen het initiatief aan over laat. Op regioniveau zullen samenwerkingsverbanden moeten worden aangezwengeld. Dat gebeurt weliswaar door een kartrekker die daar aardig aan kan verdienen, maar slechts vanuit een rol in het geheel: de regiomanager.
Op de tweede plaats wordt er een nieuwe munt opgezet, hoewel, echt een munt in de huidige vorm als BTC, EFL, NLG etc. is het niet. Zeer kenmerkend is, dat de waarde gekoppeld is aan de Euro, 1 op 1! Het is daarom niet de munt die in waarde varieert, maar het saldo van je portefeuille (portefeuille is onze term voor wallet omdat er nog meer in moet behalve geld). Dat maakt de munt een stuk handiger in het gebruik dan welke cryptomunt dan ook. Er hoeft in elk geval niets meer omgerekend te worden. Maar dat er geld aan verdiend kan worden, dat mag wel duidelijk zijn.
Op de derde plaats wordt een drijvende kracht achter eFiliaaL in de samenleving neergelegd, een kracht die er nu niet is. Jan en alleman moet er voordeel bij hebben. Op de eerste plaats is dat de consument maar direct daarop volgend de promotor. Een promotor kan een particulier zijn maar vooral ook een maatschappelijke instelling met een promotionele reikwijdte. Door het efficiënter benutten van deze reikwijdte en doordat deze persoon of instantie (vaak voor het eerst) een percentage ontvangt van het rendement dat hij bewerkstelligd ontstaat een nieuwe drijvende kracht. Iedereen die bijdraagt aan verkoop via eFiliaaL, ontvangt daarvoor zijn deel. Logisch toch?!
Er is voor de regiomanager en de promotor één groot verschil met de pure bezitter. De regiomanager en de promotor zullen altijd een beloning ontvangen die onafhankelijk is van de beurskoers. Maar zij kunnen niet uitsluitend achterover leunen en afwachten tot de koers omhoog gaat. Alleen door hun inspanning gaat de economie vooruit en de koers omhoog en daarmee hun vermogen.
Zo zou het moeten, nietwaar?